کلمه اسطوره را لوث نکنید!

این پست را به موضوع خارج از بحث خودمان  اختصاص داده ام.
چهارشنبه شب  ۱۲/۱/۸۸ برنامه نود با اجرای عادل فردوسی پور پخش شد. این برنامه در مورد شکست تیم ملی از عربستان و برکناری علی دایی بود.

بیش از ۳ میلیون نفر در مسابقه اس ام اسی برنامه شرکت کردند و از بین آنها ۵۹ درصد علی دایی را مقصر شکست تیم ملی دانستند، ۲۸درصد فدراسیون و ۱۳درصد هم بازیکنان را.
از آنجایی که بازیکنان را مربی انتخاب می کند، خیلی نمی توان آنها را مقصر قلمداد کرد به ویژه وقتی که تیم از نظر تاکتیکی مشکل دارد. ولی علی دایی که به قول خودش با لابی با خدایان سرمربیگری تیم ملی را از افشین قطبی گرفت، مقصر ردیف اوله. مصاحبه ای که بعد از بازی از دایی گرفته شده بود، نشان می داد که چقدر علی دایی به حمایت خدایان قدرت نسبت به خود مطمئنه که در برابر خبرنگاران که نمایندگان افکار عمومی ۷۰ میلیون ایرانی هستند، با جسارت و پرخاشگری می گوید:« استعفای من به شما ربطی نداره، شما من را انتخاب نکردین که حالا بخواهین در مورد استعفای من نظر بدهین! علی دایی شکست نخورد بلکه این تیم ملی ایران بود که شکست خورد!»
با اینکه می گویند علی دایی دانشگاه رفته است ولی شعور چیزی ورای دانشگاه رفتنه! اینقدر ادم نباید از خود راضی و پررو  و از خود مطمئن باشد که اینگونه گستاخانه در برابر 70 میلیون ایرانی خشمگین و ناراحت صحبت کند! این تجربه ای شد برای علی دایی و همه آنهایی که با تصاحب یک پست دیگر خدا را بنده نیستند. کاش فردوسی پور اجازه داشت نظر مردم را در مورد خیلی چیزهای دیگر و در مورد خیلیهای دیگر از طریق اس ام اس بپرسد! چه گلستانی می شد اونوقت؟
همیشه عقل جمعی بهتر از عقل یک نفر کار می کند. علی دایی که تا نزدیکهای ۴۰ سالگی به زور پول و لابیهایش در تیم ملی بازی می کرد، می خواست بقیه عمرش را مربی تیم ملی باشد! مثل خیلی پستهای مادام العمر دیگری که در کشور ما وجود دارد. و از این راه هم به شهرت و هم به ثروت افسانه ای برسد! ولی مربیگری تیم ملی، شمشیر دولبه است. حالا که اینگونه افتضاح به بار آورد، نه تنها مربیگری تیم ملی را از دست داد، بلکه اسطورگی نداشته اش را نیز از دست داد! نمی دانم چرا بعضیها او را اسطوره می نامند؟! حیف کلمه اسطوره نیست؟ ما به تختی می گوییم اسطوره که هم در برابر مردم، هم در برابر رقیبان، یک انسان واقعی بود. تختی در عین اینکه کشتی گیر مدال آور ملی بود، هیچ وقت در برابر نمایندگان افکار عمومی با گستاخی نمی گفت: شما من را انتخاب نکرده اید که حالا بخوایین درمورد من تصمیم بگیرین!
کدوم خصوصیت علی دایی به تختی همانند است که این دو را در یک ردیف و با یک کلمه اسطوره خطاب می کنیم؟! تصاحب پست با پارتی بازی، جسارت در برابر افکار عمومی، انتقام گیری از هم بازیهای سابق، خودرأیی  و مشورت ناپذیری، سوء استفاده مالی از تیم ملی به کمک جایگاه خود و  باعث سرافکندگی ملی در برابر اعراب! آیا تختی هم اینگونه بود؟ 

می گویند فدراسیون فوتبال مقصر است چون با انتصاب زود هنگام مهره ارزشمندی چون علی داییُ باعث سوخته شدن این مهره شده است!  

اولاْ فدراسیون می خواست افشین قطبی را انتخاب کند و علی دایی از طرف سازمان تربیت بدنی و لابیهای بالاتر به فدراسیون تحمیل شد. به همین دلیل در دوره مربیگری علی دایی  هر کاری که می خواست انجام داد! به قول فردوسی پور کفاشیان بدون اجازه دایی یک لیوان هم جابه جا نمی کرد و به قول خود کفاشیان اصلاْ لیوانی دست او نبود! 

ثانیاْ خود علی دایی گفت : هر کس لابی قویتری داشته باشه اون سرمربی تیم ملی میشه! 

پس استفاده از طناب پارتی کار خود علی دایی بود. 

ثالثاْ فرض را بر این بگیریم که علی دایی در انتخاب خود هیچ نقشی نداشت! او که بچه صغیر نبود می تونست این پست را قبول نکند. اگر در خود این توانایی و شایستگی را نمی دید می توانست قبول نکند. چرا قبول کرد؟ بلکه برای بدست آوردن این پست خود را به آب و آتش زد؟

نظرات 13 + ارسال نظر
هاD پنج‌شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 03:48 ب.ظ http://gereh-koor.blogfa.com

من هم دیشب برنامه رو کامل دیدم .
بعد از علی آبادی َ علی دایی نفر دوم فوتباله . پس هر کار که بخواد می‌کنه . نگران نباشید . چند وقت دیگه به عنوان رئیس فدراسیون خودش رو انتخاب می‌کنه . حالا ببینید چه روزی گفتم .
دیشب واقعاْ متا‌سف شدم . خیلی زود بود که مربی تیم ملی بشه . شخصیتش رو نداشت . روابطش خیلی ضعیفه . این جور افراد در قبال جواب دادن برافروخته میشن . به عنوان مربی تیم ملی و فوتبالیست سابق و مهندس از دایی ناامید شدم . حیف اسم مهندس که روی اونه .

دختر نارنج و ترنج پنج‌شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 11:48 ب.ظ http://toranjbanoo.blogsky.com/

راستش الان دیگه زیاد فوتبالی نیستم، اما عادت کردم به این کنار گذاشتنا... مسخره است! کل فوتبال که مسخره ست، توی همه دنیا اینجوریه که تا یه تیم شکست می خوره مربی رو عوض می کنن، ایران بدتر از بد!!!!

پریسان یکشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 10:46 ق.ظ http://23101358.blogfa.com/

این که دیگه عادی شده بالاخره باید از یه جا یه مقصر پیدا کنند
اگه دوست داشتید به من هم سر بزنید

آریانا یکشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 09:52 ب.ظ http://Areiana.Blogsky.com

سلام
چقدر دلت پره
البته همه ناراحت هستن
من نظرم چیز دیگه ای هستش
علی دایی باید خراب می شد
تو آخرین پستم بیشتر توضیح دادم
یا حق!!

ناهید سه‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 11:07 ب.ظ http://www.parniyanekhiyal.blogfa.com

سلام.وبت جالبه.موفق باشی..............

مینو شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 12:48 ق.ظ http://delneveshteha-m.blogfa.com

سلام.
ببخشید دیر اومدم. چون نیومده بودم الان سال نو رو تبریک میگم.
سال خوبی داشته باشین.
از وبلاگایی مثل وبلاگ شما که برای یه انتخاب بزرگ به کمک جوونا میان خوشم میاد.
ان شاالله بعد کنکور بیشتر میام و تازه قبلیاشم می خونم.
شاد و موفق و پیروز باشید...

هاD یکشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 04:52 ب.ظ http://gereh-koor.blogfa.com

منتظر یه مطلب جدید از شما هستما .

مینو جمعه 28 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 02:26 ب.ظ http://delneveshteha-m.blogfa.com/

دوست کسی است که همه کارهای تو برایش مهم باشد دوست کسی است که در خوشی ها و ناخوشی ها به او رو کنی دوست کسی است که همه کرده های تو را بفهمد دوست کسی است که حقیقت را درباره خودت به تو بگوید دوست کسی است که بداند در هر حال چه بر سر تو می آید دوست کسی است که با تو رقابت نکند دوست کسی است که وقتی همه چیزبرای تو خوب است از ته دل خوشحال شود دوست کسی است که وقتی اوضاع خوب نیست بکوشد تو را شاد کند دوست کسی است که امتداد تو باشد و بدون او کامل نباشی

میترا شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 11:28 ب.ظ http://www.dokhtarane.blogfa.com

سلام
امیدوارم حالت خوب باشه
من تغریبا همه مطالب وبلاگتو خوندم
واقعا مفید هستن
خوشحال میشم وبمو ببینی
پس منتظر حضور گرمت میمونم

رها پنج‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 07:42 ب.ظ http://nadaram

سلام اصولا کم نظر میدم ولی معلومه خیلی حوصله به خرج دادی منم لذت بردم رها هستم از بریتانیا

دختر نارنج و ترنج شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 09:37 ق.ظ http://toranjbanoo.blogsky.com/

سلام،
خوبی مهرداد جان؟؟؟
پس این همه وقت کجایی؟؟ ساکت شدی و دیگه آپ نمی کنی... مرسی که به من سر زدی. من مطالبت رو دوست دارم و خیلی بهم چیز یاد می دن.. لطفا دوباره شروع کن. ممنونت می شم....

مینو پنج‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 03:17 ب.ظ http://delneveshteha-m.blogfa.com

سلام.
واسه تولدم تشریف بیارین خوشحال میشم.
راستی میخوام ب اجازه لینکتون کنم...

راه روشن خدا شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 01:15 ق.ظ http://www.rahekhodaaa.blogfa.com/

سلام
خسته نباشید
از مطالب خوبتون لذت بردم
موفق باشید
من شمارو لینک میکنم
اگر شماهم دوست داشتید وب من را لینک کنید
من هم مطالب جالبی گذاشتم مخصوصا توی آرشیوم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد