روابط اجتماعی

چه خوشمان بیاید و چه بدمان بیاید باید بگویم که مردم ما نسبت به مردم در کشورهای غربی در رفتار اجتماعیشان به موضوعات زیر کمتر توجه می کنند: منطق، احترام به حقوق دیگران، همکاری در کارهای گروهی، مشورت، تحمل عقیده و سلیقه دیگران، معامله و تفاهم و ...

اینها در عین این که مبانی رفتار اجتماعی هستند، مبنای دموکراسی و مناسبات سیاسی کشور نیز هست.

من اکثر این نکات را در خوابگاههای دانشجویی مورد توجه قرار داده ام. از هر 5-6 نفر 1 نفر این مسایل را رعایت می کرد. یادم میاد امتحان کوانتوم داشتم. درسی بسیار سخت در رشته فیزیک. هم اتاقیم تلوزیون داشت. همون شب عده ای از دوستانش را دعوت کرده بود و تا صبح نشستند با هم ورق بازی کردند و گل گفتند و گل شنفتند! من نه تنها نتونستم درس بخونم بلکه حتی نتونستم بخوابم.

در بعضی اتاقهایی که بودم طرف دوست داشت توی اتاق سیگار بکشه! در اتاق دیگر همیشه سر شستن ظرف و کاسه بحث بود. البته من بعد از مدتی کلا سفره خودم را از بقیه جدا کردم و ذهنم را از این مشغله بی مورد و مسخره خلاص کردم. هر چند بعضاً فکر می کردند من آدم منزوی و غیر اجتماعی ای هستم! در اتاق دانشجویی که 4-5 نفر با هم زندگی می کنند، معمولا تا دیر وقت همه بیدارند. اگر یکی بخواهد ساعت 10 بخوابد اگر هم اتاقیهای خوبی داشته باشد، چراغها را برایش خاموش می کنند و از چراغ مطالعه استفاده می کنند. و موقع حرف زدن ارام صحبت می کنند. یا اگر کسی می خواهد درس بخواند همینطور. ولی متاسفانه من اتاقهای زیادی را که تجربه کردم، کمتر این موضوع در آنها رعایت میشد.

تازه این قشر تحصیل کرده ما هستند! و نمونه ای از طبقه با سواد جامعه.

ما ایرانیها با همین خصوصیات اخلاقی – اجتماعی وارد زندگی مشترک می شویم. و ناچار با بحرانهای زیادی در زندگی مواجه می شویم.

برای توضیح بیشتر مثال می زنم:

احترام به حقوق دیگران: مرد دوست دارد با پدرش شرکتی مشترک تاسیس کنند و در زمینه خاصی سرمایه گذاری کنند. زن از اینکه شوهرش می خواهد با خانواده خودش مراوده مالی داشته باشد، خوشش نمیاید بنابر این بنای مخالفت کلامی و عملی می گذارد.

تحمل سلیقه: زن رنگ خاصی را دوست دارد. مرد خوشش نمیاید. مرد دوست دارد زنش همان رنگی را بپوشد که او می خواهد.

تحمل عقیده: زن معتقد است که خوردن چایی بعد از غذا آهن را دفع می کند. بنابر این بعد از غذا چایی درست نمی کند تا نه به خودش ضرر برساند و نه به شوهرش! مرد معتقد است بعد از غذا خوردن چایی به هضم غذا کمک می کند! و می گوید اگر تو نمی خواهی بخوری نخور ولی برای من چایی درست کن!

مشورت: زن در هنگام خرید از مرد می خواهد در انتخاب لباس به او کمک کند. ولی مرد بعد از دیدن چند تا مغازه فراموش می کند که او صرفاً باید مشورت بدهد نه دستور! و تصمیم گیرنده نهایی خود زن است! نهایتاً مرد و زن با دلخوری به خانه بر می گردند!

معامله: مرد به زن می گوید اگر 3 ماه قبض تلفنت کمتر از 100000 تومان اومد من برات یه گوشی جدید می خرم. زن می گوید: این تقاضای شما غیر منطقیه! یعنی می گی من حق ندارم با مادر و خواهرم هم صحبت کنم؟؟؟ پس بفرما عصر حجره!! در ضمن من چیم کمتر از خواهرته که شوهرش براش گوشی جدید خریده؟ غیر از اینکه شوهرم بی عرضه تره؟؟

..... خلاصه ما در منطق از کشورهای غربی  سه هیچ عقبیم. امیدوارم خودتان در زندگی منطق داشته باشید و همسر منطقی ای هم نسیبتان شود!

نظرات 5 + ارسال نظر
مینو پنج‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:11 ب.ظ http://delneveshteha-m.blogfa.com/

سلام.
عیدتون مبارک...
التماس دعا...

با موضوع میلاد موعود آپم...


راستی الان نمی تونم مطلبتونو بخونم.
ان شا الله فردا حتماْ می خونم...

دختر نارنج و ترنج پنج‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:39 ب.ظ http://toranjbanoo.blogsky.com/

سلام مهرداد جان
چطوری عزیز؟ مرسی که سر زدی... چرا..نسل با دخترا هم ادامه پیدا می کنه.. شوخی کردم! اصلا دخترای خونواده ما خیلی بیشتر از خودمونن. پسر خواهرم خیلی شبیه باباشه، اما هم دختر خواهرم و هم دختر برادرم عین خود ما هستن.
مطلبت خیلی برام جالب بود از این رو که امروز صبح با خواهرم درباره همین مطلب حرف می زدیم. بیشتر این که ایرانی ها کار تیمی رو بلد نیستن. خود من بیشتر از همه البته..... بحث سلیقه دیگری رو پذیرفتن که اصلا یه مقوله جداست! متاسفانه ما ذاتا و از صمیم قلب اصلا آدم های دمکراتی نیستیم.. قبولت دارم.
مرسی از مطلب خوبت عزیز... شاد باشی همیشه.

؟ جمعه 16 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:35 ق.ظ http://www.o0o0o0.blogfa.com

به به چه قالب قشنگی! چه سلیقه خوبی!!

مینو جمعه 16 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 02:13 ب.ظ http://delneveshteha-m.blogfa.com/

سلام.
توی اجتماع درسته. خیلی از اینجور افراد زیادن ولی تو محیط خانواده(زن و شوهر) نه!
اگه دو نفر از روی عقل و منطق و با علاقه با هم ازدواج کنند هیچ کدوم دلشون نمی آد حرف طرف مقابلشون رو زمین بذارند و موجب دلخوریش بشن...

موفق باشین...

مینو جمعه 16 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 07:43 ب.ظ http://delneveshteha-m.blogfa.com/

سلام.
من طرفدار موسوی هستم!
با ضرب و شتم مردم تو خیابون ها هم مخالفم! چون مردم طبق قانون تو خیابون ریختن! (الان یادم نیست کدوم بند از قانون اساسی بود!) در ضمن اینا فقط اونایی که به طرفداری از موسوی اومدن رو که نمی زنن! هر کی رو ببینن بیرونه می زنن! شده حکومت نظامی!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد