کاوشگر جونو

این روزها حال و روز من به جایی رسیده که نه تنها وقتی خبر تجاوز دسته جمعی یا اسیدپاشی و قتل کودکان را می شنوم و می خوانم، در ماتم فرو می روم بلکه وقتی خبر فرستادن موشک به مدار مشتری یا ساخت اولین ناو هواپیمابر چین را هم می شنوم ماتم می گیرم!


کاوشگر جونو، جمعه شب گذشته 90/5/14 همراه با موشک اطلس با موفقیت از پایگاه کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب شد تا پس از گذشت 5 سال در سال 2016 به مدار سیاره مشتری برسد.
به گزارش خبرگزاری مهر، کاوشگر جونو، شب گذشته در ساعت 20:55 به وقت کشورمان همراه با موشک اطلس 
V-551 از پایگاه کیپ کارناوال با موفقیت پرتاب شد.
این کاوشگر که با بودجه 1.2 میلیارد دلار به عنوان بخشی از برنامه «افقهای نو» ساخته شده است شب گذشته اولین ماموریت مهم «پس از شاتل» را در ناسا آغاز کرد.
این کاوشگر در سال 2016 به مدار مشتری خواهد رسید. در این ماموریت، کاوشگر جونو تنها نیست بلکه سه مجسمه کوچک که با مهره‌های «لگو» ساخته شده اند «جونو» را همراهی می‌کنند.
این سه مجسمه، تندیسهایی از «ژوپیتر» (رب النوع بزرگ یونان باستان و نام دیگر سیاره مشتری)، جونو (همسر ژوپیتر) و گالیه، پدر نجوم مدرن هستند.
براساس گزارش مدیا ایناف، همچنین دست نوشته ای به همراه پرتره و امضای گالیله به سمت مشتری می‌روند. این دست نوشته که به عنوان مهمترین صفحه نوشته شده در تاریخ علم شناخته می‌شود شرحی درباره اولین رصد مشتری توسط گالیله است.
درحقیقت گالیله در 9 ژانویه 1610 برای اولین بار با استفاده از تلسکوپ خود سیاره غول پیکر گازی مشتری را مشاهده و در اطراف این سیاره چهار قمر «یو»، «اروپا»، «گانیمید» و «کالیستو» را کشف کرد.

کاوشگر جونو سفر طولانی خود به سمت مشتری را آغاز کرد. این کاوشگر پس از گذشت 5 سال و با طی یک مسیر حدود 500 میلیون کیلومتری در سال 2016 وارد مدار غول پیکرترین سیاره منظومه خورشیدی خواهد شد
10 دستگاه بر روی این کاوشگر نصب شده اند که به جمع آوری اطلاعاتی درباره ساختار، اتمسفر و میدان مغناطیسی مشتری خواهند پرداخت. تمام این دستگاهها از نوعی دستگاه سیتی اسکن در بسامدهای مختلف برخوردارند که برای بررسی ساختار داخلی سیاره استفاده خواهد شد.

 
 
 
 
نظرات 3 + ارسال نظر
دختر نارنج و ترنج شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:18 ب.ظ

سلام مهرداد عزیز
خوبی؟
وقتی این خبرها رو می خونم احساس می کنم که نه چیزی بلدم و نه توی این دنیا اصولاً عددی به حساب میام.... یه جوری تلخه برام این ماجرا.. نه که دوست نداشته باشم آدم ها پیشرفت کنن.. نه... این که دارن علاوه بر زمین یواش یواش دستشون رو به کره های دیگه هم دراز می کنن اذیتم می کنه...

درسته ترنج جان.
همه دارن پیشرفت می کنن جز ما که داریم عقب عقب می ریم.

مهتا جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:44 ب.ظ

با درود بسیار
مدتی پیش لطف داشته و نگاهی به صفحه من داشتین
متشکرم ! مطالب شما همه عالی و خوندنیه ! تا مطلب رایانه به پایین نظر انداختم . همه نوشته هاتون خواندنیه مخصوصآ که همه مطالب مشکلات اجتماعی و سیاسی هستن برای من جالب بود
موفق باشین در همه اهدافتون

سپاس از شما.
متاسفانه لینک وبلاگتون را نگذاشتین که بازم مهمانتون بشیم.

مجتبی سه‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 01:49 ب.ظ http://motavald-mehr.blogsky.com

از ماست که بر ماست.
مردمی یک جا رو از تمام این گیتی رو مقدس بپنداره، بیشتر از ایناهم پیشرفت نمی کنه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد